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[Trouvé ! Merci] Créer son Bootskin pour XP...avec des outils de 2020 !

Démarré par el_nino, Mardi 28 Avril 2020, 22:04:24 PM

el_nino

Je cherche à modifier l'image de fond derrière le logo Windows XP au démarrage.
Oui cette image noire derrière :

Il existe des programmes pour en télécharger d'autres, mais j'aimerai le personnaliser.
Windows XP n'est plus utilisé depuis longtemps, et je galère un peu pour trouver les outils nécessaire.

J'ai deux pistes / tuto :
http://gabaldiane.free.fr/Menu/Costumize/BootSkin/BootSkin.html

https://www.pcastuces.com/pratique/windows/boot/page3.htm

mais avec des versions antiques de paint Shop pro ou Photoshop...je ne m'y retrouve pas dans mes versions plus récentes.
J'arrive à créer mon image en 640x480 8 bits 16 couleurs (enfin je crois), mais mon logiciel "StyleXP" pour l'insérer la refuse.
Bref si un graphiste peut m'aider, ou si vous avez une autre combine, je suis preneur !
Merci

Mes blogs :
Vide grenier, Import, Arcade - http://doudougomgom.blogspot.fr/
Système Lindbergh : http://sega-lindbergh.blogspot.fr/
Système NAOMI : http://arcade-sega-naomi.blogspot.fr/

petitevieille

J'ai su le faire sous Fenêtres™ 95™...

Depuis j'ai changé par une autre méthode.  =:))

Jadis, j'avais des bornes.


el_nino

Citation de: funkycochise le Mercredi 29 Avril 2020, 05:54:52 AM
https://www.stardock.com/products/bootskin/index.asp

https://www.wincustomize.com/explore/bootskins_xp

avec des modèles ca sera peut-être plus simple

Le problème de chacun de tes programmes est qu'il te propose d'en installer des existants...moi j'aimerai en faire un avec une image qui correspond à ma gameroom
Voici le tuto du premier ( https://forums.wincustomize.com/97764/bootskin-tutorial ), sans les images :
B. The screen image:

- We will now attempt to make the screen image we want to use for our Bootskin. The whole process will take place in Adobe Photoshop CS. All terms referred are from the actual Photoshop layout.

- Screen image's Properties: 640x480, 4-bit, 16 colors palette.

1. You need to make your image in 640x480, the resolution that any Bootskin screen image is. So if you have a bigger sized picture-wall you need to drop its resolution to 640x480. Appropriate wall sizes are: 800x600, 1024x768, 1280x960 and 1600x1200. If you have any other resolution you may need to do some clipping or stretch the image.

2. The way to do proper image resize is from the menu "Image>Size..." Upon click on it a Dialog Box will appear.

3. Tick all the check-boxes that appear on the lower part of the Dialog Box. Those are:
- Scale Styles (if you have a multilayered image and you used styles or blending options
on them to scale them as vector forms, gives them a cleaner look)
- Constrain Proportions (so that your image doesn't get hindered too much)
- Resample Image (the mode to resample your image). In the drop down menu next to
Resample Image select Bicubic; this is the best method to bring down an image.

4. Now at the text box labeled as Width insert the number 640. With Constrain Proportions activated the Height should adjust automatically to 480. Press Ok to resize.

5. If your image is not of the resolutions mentioned above, then don't click on Constrain Proportions and in the text boxed labeled as Width and Height insert the numbers 640 and 480 correspondingly. Press ok to resize. Note: This might alter image quality, but that is your choice.

Screenshot 1: In this first screenshot you can see steps 1-5:




6. Now you have the right size of image. The next you need to do is reduce the colors to the 4-bit palette or 16 colors.

7. The way to properly reduce the image color depth is to go from "Image>Mode>Indexed Color..." Indexing an image means that you'll reduce its colors to a specified number and all pixels will be accordingly adjusted. The largest possible palette when you Index an image is consisted of 256 colors. Note: Imagine the image palette as a big matrix of boxes each one representing a color of the image. Each box has a unique value. The first color in the palette is called the Master Color. (Note this for future reference, since it'll help you understand the relation between Screen Image and Progress Bar)

8. A property window will open. At this stage you'll need to play a bit with all the fields. Check the check-box called Preview in order to preview the changes to your image and in that way you may experiment freely. The following fields are the ones that appear in the window with short explanatory tips:
- Palette: The way the color will be applied to the image. You may select from three kinds which are: Local (Selective), Local (Perspective), Local (Adaptive). You choose the one that is best for your image. I recommend using mostly Local (Selective) or Local (Perspective) since they map colors better.
- Colors: The number of colors you want the image to be indexed in. Here you just type the number 16, since this is the value for 4-bit images.
- Forced: The number of colors forced to be as default first colors in the palette. Here I recommend choosing Black & White, since these are the primary colors needed for the picture. (If you are an advanced user you may choose None or Custom).
- There is a check-box called Transparency. Do not check it, as it'll ruin your work. The Windows system doesn't recognize Transparency for system images, basically there is no transparency for 4-bit images at all. It is a feature for 256 colors images and beyond.
- The Matte drop-down list may be active or inactive, I don't know what it is supposed to do, but you'd better not touch it and leave it as is.
- Dither: It has four different methods to dither the image. You may play with them freely and adjust it to your image needs. I recommend dithering with Diffusion.
- Amount: The amount of the applied dithering method. Usually is only active for Diffusion. I recommend setting it to about 85-95% for Diffusion.
- Also there is a check-box at the lower part of the Dialog Box labeled "Preserve Exact Colors". Do not check this as it'll also ruin your work. Preserving colors is only possible for 256 colors or above images.
- After you bring the image to your liking Press Ok to apply changes. Note: Not all images look good in 16 colors. See the tips area below for more info as to the selection of images.

Screenshot 2: In this screenshot you can see steps 6-8:



9. Now you'll need to save the images palette as you'll need it to make a matching progress bar.

10. To save your image's palette file go to "Image>Mode>Color Table..."

11. A property windows will open. In front of you is the palette of your image. Press Save and save the palette somewhere in your drive. Note: You may notice that the palettes are saved as .atn or .act (depends on your Photoshop's Edition), those are action files, a collection of macros to perform various actions in Photoshop.

Screenshot 3: In this screenshot you can see steps 9-11:



12. Now you need to save the screen image. To do that go to File>Save As... and from the format drop-down list select .bmp. Give your image a name and hit the Save button. A properties window will come up. From that select 4-bit (don't leave the default 8-bit value) and don't select any of the boxes below.

Screenshot 4: In this screenshot you can see step 12:


Mes blogs :
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funkycochise

je me souvenais avoir utilisé cet outil à l'époque
mais effectivement ca remonte.

Little_Rabbit

#5
Salut,

Merci pour toutes ces explications, car c'est un truc que je veux faire prochainement, je vais suivre ça de près !

Je n'ai lu qu'en diagonale les explications, mais il doit falloir générer un fichier bitmap en mode "couleurs indexées" de 4 bits, pour limiter la palette à 16 couleurs.

Je viens de regarder sous Photoshop CS6, mais aussi sous Photoshop 5 (qui date pourtant de 1998 !), et je ne trouve pas de mode équivalent !... En couleurs indexées, je suis toujours en 8 bits, soit une palette de 256 couleurs...

Il doit pourtant y avoir un moyen : je vais questionner mon frère qui est infographiste ;).

Si tu arrives à te le procurer, regarde peut-être sur une vielle version de Deluxe Paint : c'était LE programme de référence autrefois quand il s'agissait de faire des images bitmap optimisées, notamment dans le jeu vidéo ;).

[edit :

Je viens de lire cette page, et quand tu fais "Enregistrer sous...", que tu choisis BMP comme type de fichier, tu peux effectivement choisir une palette en 4 bits !



Je ne sais pas si cela répond en partie à ta problématique... ]


A+
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Iro

#6
Il me semble que sous CS, il faut passer dans un certain mode pour avoir le choix du 4bits

EDIT : Ah oui voila, ça devait être pour le BMP !
EDIT 2 : Par contre avant, il faut passer en mode indéxé comme indiqué dans ton tuto : ""Image>Mode>Indexed Color..."
Et en effet, ce n'est dispo qu'en BMP. JPG n'est pas proposé en enregistrement et en PNG c'est quand même en 8bits

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el_nino

Je vous remercie tous pour vos réponses.
Entre temps, on m'a soufflé un truc encore plus simple : Paint (sous Windows 7 en tout cas) le propose !

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