dans le lien de la doc de Pin2DMD Editor, ils parlent de :
This files holds one or more animations and its frame data. It is the „native“ format for the editor. All numbers are stored in “BIG_ENDIAN” order, that means most significat byte first.
Structure of the file:
4 Byte Header: ANIM
2 Byte Version: 00 01
2 Byte Anzahl der Animationen: 00 02
N Byte Name der Animation in modified UTF-8
first 2 Byte gives length of string incl 2 byte length header
2 Byte: cycles
2 Byte: hold
2 Byte: clockFrom
1 Byte: clock small
1 Byte: clock in front
2 Byte: xoffset for small clock
2 Byte: yoffset for small clock
2 Byte: refresh delay in millis
1 Byte: Animation Type (not relevant)
1 Byte: fsk tag
2 Byte: frame set count
each frame consists of 2 or 3 planes and optionally a mask plane
each plane is tagged with its type 0,1,2 for normal bitplanes in
grayscale animations or M ( for mask, the order is always m,0,1,2
where m and 2 are optional
foreach frame:
2 Byte: plane size in Byte. normally 512 byte
2 Byte: frame duration in ms
1 Byte: number of planes
foreach plane:
1 Byte: type of plane, m,0,1,2 see above
plane size Byte frame data: 1 Bit = 1 Pixel
Bit 7 is pixel on the left (BIG_ENDIAN)
end
end
je ne sais pas si toi ça te parle

Mais si ça sort un gif, c'est gagné non ?
EDIT :
bon en fait il suffit d'utiliser une version spéciale de VPinMAME (dispo
ICI) qui après avoir créé un dossier c:/tmp/ va enregistrer la session dans un fichier .txt (format visuel dont tu parles, voir
à 2 minutes 30 secondes de cette video qu'il faut ensuite compresser pour pouvoir l'exploiter dans Pin2DMD qui va créer les fameux *.ani et qui devrait pouvoir aussi sortit des *.gif ...