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[BOARD] Universal FFB Controler

Démarré par Aganyte, Vendredi 31 Janvier 2025, 13:25:38 PM

Aganyte

Certains d'entre vous on peut être déjà entendu parler de ma petite dernière sur les réseaux sociaux. Je vous la présente enfin officiellement après plusieurs mois de développement.

C'est un projet que j'ai initié suite à une demande de la Geek Room, une carte permettant de convertir proprement leurs Daytona USA avec le Back Force Feeder de njz3. Au fur et à mesure de mes avancées, je me suis complétement lâché et j'ai fini par créer la carte à tout faire, véritable couteau suisse de la Race cab  :-*

Cette carte sera disponible auprès de Seb Arcade sur Messenger (alias Dvseb sur ce forum), je préfère de mon coté me concentrer sur ce que je sais faire....bricoler de l'électronique  ;D

L'universal FFB Controller :



Au menu :
Toute les capacités de la FFB Controller Originale:
-Conversion Midi vers RS232 (Ex :système Naomi sur FFB Lindbergh)
-Conversion MKGP et WMMT vers RS232
-Simulation d'une carte RS232 (démarrage d'une Upright avec simulation de la présence du FFB > Twin Upright et standard
- Mode ressort pour les jeux sans FFB avec RS232/MIDI (crazy taxi sur Naomi avec effet ressort dans le volant)
- Conversion PC vers PWM2M2 et PWM2HAPP
- Conversion PC vers Midi ou Lindbergh (branchement d'un PC dans une borne Sega)
- Conversion Lindbergh vers Midi/PWM2HAPP/PWM2M2

Les Nouveautés:
Connecteurs pour brancher directement sans soudure, ni adaptation a faire dans votre machine aux modeles suivant :
SEGA Model 1 : Virtua Racing
SEGA Model 2 : Daytona USA
SEGA Model 2a : SEGA Rally / Manx TT / Motor Raid
SEGA Model 2b : Indy 500 / SuperGT24
SEGA Model 2c : SEGA Touring Car / Over Rev
SEGA Model 3 : Scud Race / SEGA Rally 2 / Dirt Devils / Daytona USA 2 / Harley Davidson
SEGA JVS (Naomi/Naomi 2/Chihiro/Triforce/Lindbergh/Ringwide/Ringedge/Nu/Alls) : Crazy Taxi / 18 wheelers / Initial D123, club kart, Wild Riders, Out Run 2 / OutRun 2SP / Fzero AX / Initial 45 / Sega Race TV / Hummer / R-tuned / Harley Davidson King of the Road, Sega & Sonic all stars racing, Initial D678, K.O. Drive, Initial D 0, Sega World Drivers, Initial D the Arcade, et j'en oublie surement 🤪
NAMCO JVS : Mario Kart GP 12, Wangan Midnight12

D'autre bornes sont également compatible et surtout elle le seront plus ou moins toutes a termes car un système de Carte Fille / Ad-hon est prévu pour rendre n'importe quelle borne compatible sans soudure ni adaptation🥳
on parle déjà de l'ad-hon pour les bornes Ferrari F355 ou Nascar qui utilise un JVS Type 2 de SEGA, ou pour les bornes GTI Club de Konami
On a un bouton TEST et un bouton SERVICE directement sur la carte ce qui permet d'accéder au menu de réglage même si l'on a pas de cashbox, du reste on a aussi les port Audio et réglage son de prévu sur la carte pour ce passer de la carte réglage de la cash box si besoin.

Niveau Drive board ca donne quoi finalement :
Si votre borne est équipé en drive board RS 485/RS232, on a un port DB9 Male d'intégrer comme sur les lindbergh /ringedge/ringwide/nu/alls
Si votre borne a une drive board midi, le connecteur Sega est sur la pcb bien sur.
Si vous avez une drive board de type Model3 (oui celle qui tombe très souvent en panne), les connexions sont directement dans les connecteur M3.
Si vous avez une drive Board pour volant de type Sega Rally / Daytona USA ou même Virtua Racing, les connexions sont dans les connecteurs associé 🤓
Si vous posséder un borne sans drive board fonctionnelle , vous allez pouvoir y greffer sans aucunes difficulté un PWM2M2 ou un PWM2Happ (GTI Club, Cruis'n USA / World/Exotica, SF Rush, et j'en passe.

Au niveau des commandes, des filtres ont été ajouté pour permettre un meilleur lissage du volant et des pédales.
Le compteur de pièces est piloté également.

Des arrivé 5v, 12v sont prévu pour permettre des futures connexion
Autre nouveauté pour la conversion en PC, on a aussi intégré les nouveauté lié au backforcefeeder de Njz3, vous aller pouvoir passer la carte en mode Njz3 (grosso modo tous le pinout pour son soft), et aussi et ca c'est très important, la connexion au CRT a été implémenté, donc vous allez pouvoir si vous êtes adeptes des drivers calamity brancher votre CRT d'origine ou tout simplement l'excellente carte de Njz3/Bandicoot le VIDEOAMP

On a aussi prévu une sortie Lampe Extra ( un race leader, ou autre).
On a des LED qui permettent de tester les sortie OUTPUT (lumières des boutons) directement sur la carte, c'est a dire sans borne 🤣.
Bon, je vais m'arrêté la pour le moment...







Les cartes d'extensions :

Une des fonctionnalités de la FFB Controller Universelle est de permettre à une vielle borne de recevoir un beau pc tout neuf afin de reprendre vie..
Chaque borne, à son propre câblage, malheureusement les racecab ne bénéficiaient pas d'une norme strict comme le JAMMA à une époque 😉..
Chaque constructeurs, avaient ses propre meubles et propres câblage 😮...
Afin d'élargir l'installation de la FFB controller Universelle, qui déjà est compatible avec une grosse majorité de meuble trouvable dans nos contrées, nous allons faire en sorte d'être compatible avec le plus de bornes possibles et toujours sans que l'utilisateur finale est besoin de souder ou modifier son meuble...
Donc les add-ons sont des petites cartes supplémentaires qui permettent d'élargir la compatibilité d'une borne / meuble..

Pour le moment on a déjà la capacité de faire les add-ons suivant:
F355 Ferrari challenge et challenge 2 (Sega)
Sega Rally 3 (Sega)
Outrunners (Sega)
GTI Club Côté d'azur ( Konami)
Winding Heat (Konami)
Speed UP (Gaelco)

Quelques cartes en exemple :









Montage d'une carte d'extension pour GTI Club :







Montage d'un PWM2HAPP (ici pour une borne GTI Club) :





Un Universal FFB controler full équipé pour une GTI Club :



Une petite carte de test qui permet de vérifier le fonctionnement de l'UFFB (potards, boutons, sorties lampes)







N'Hésitez pas à poser vos questions ici, j'accepte toutes les demandes de nouvelles cartes filles en fonction de vos besoins :-*

Little_Rabbit

Salut,

Wow !!!  ((:s

Là c'est le nec plus ultra de la carte pour race cab !!  :-)=

Sa modularité et tout ce qu'elle peut faire est génial ! (sans compter ce qu'elle POURRA faire ! :-* ).

Gamoover va incontestablement devenir LA référence mondiale des cartes pour race cab  8) !

Comme aurait pu dire le Général, toi @Aganyte et @Tibal contribuez assurément au rayonnement de la France  :D ;) !

Bravo ! ^-^

A+
Recherche bornes dédiées ou PCB originaux: Miss Pacman, Dig Dug, Galaga, Mappy, Asteroids, Battlezone, Missile Command, Tempest, Star Wars, Donkey Kong (+ Jr), Mario Bros, Moon Patrol, Defender, Joust, Frogger, Gyruss, Pooyan, Space Tactics, Zaxxon, etc. Flip : Gottlieb des années 80 (Spirit, Amazon Hunt, ...), Baby Pac Man. Divers :  Ice Cold Beer => Trois fois rien quoi ! :D
Ma séance sur le divan : c'est grave Docteur ? :-\
Ma gaming room, ma storage room


skullface

La vitesse de la lumière étant plus rapide que celle du son c'est pour cela que certains paraissent brillant avant d'avoir l'air con !!!

Aganyte

UFFB avec extension F355 prête à brancher.






Tormak

Pwah mais quel boulot monstrueux !!! Bravo messieurs pour ce que vous apportez à la commu !  ^-^

Mgt1275

Magique cette carte  :-)=  difficile de faire plus complet  :D
You TOKI to me ?

mentalmike

Do you or any of the first buyers have some photos of this setup in a model 3 cab?

Think I'll be placing an order very soon 😁

Aganyte

I haven't had any installation pictures on this model yet.

mentalmike

So I'm ready to place an order but just wanted to check my plan is good and if I've forgotten anything. I've already chatted a bit with Seb and Agantye but thought I'd also post here just to double check I've understood everything, ask some more questions and also it might help others with similar questions.

Sorry for the English!

So I have a twin Sega Rally 2 with no game boards but everything else is complete. I want to add a PC, issue I have is I don't know if the boards I have are working or not. I also have model 2 motors that do work.

So I have a plan A and plan B

Plan A - everything in cab works
  • PC
  • Universal FFB controller
  • Existing boards in cab work
  • Model 3 motor
  • njz3 videoamp to crt

Plan B - existing boards don't work
  • PC
  • Universal FFB controller
  • PWM2M2
  • Model 2 motors
  • njz3 videoamp to crt


So couple of questions I still have:

  • Are those plans best or are there any others, have I forgot any parts for those plans to work?
  • What are the exact original sega boards I need for plan A to work?
  • Seb mentioned another replacement board that I wasn't aware of: Driver board model 3. I'm considering adding one of these to my order so if one of my current ones aren't working I can use this and hope at least one of mine does or I can make a working one out of the 2. If both do work I have a spare in case one dies.
  • The RS232/RS422 connection - do I need to purchase a converter or is my cab ok? Is there a diagram anywhere on which pins I connect to which? My boards are:
    Motor Driver: 838-12912
    Drive Board: 838-13366
  • Where is the best place to mount the universal board? Is locating it where the game stack would've been ok? Most probably over thinking this but checking if cable lengths mater or anything with this setup?
  • Has anyone done any diagrams yet? Even if it's just at a simple high level - board X, connector X to universal connector X. Just want to make sure I understand and have everything before I buy and realise I need something else or I mess up and do something wrong!

Sorry for all the questions, thanks in advance! Looking forward to ordering soon!  ^-^

Aganyte

Citation de: mentalmike le Samedi 29 Mars 2025, 12:06:18 PM
  • Are those plans best or are there any others, have I forgot any parts for those plans to work?
  • What are the exact original sega boards I need for plan A to work?
  • Seb mentioned another replacement board that I wasn't aware of: Driver board model 3. I'm considering adding one of these to my order so if one of my current ones aren't working I can use this and hope at least one of mine does or I can make a working one out of the 2. If both do work I have a spare in case one dies.
  • The RS232/RS422 connection - do I need to purchase a converter or is my cab ok? Is there a diagram anywhere on which pins I connect to which? My boards are:
    Motor Driver: 838-12912
    Drive Board: 838-13366
  • Where is the best place to mount the universal board? Is locating it where the game stack would've been ok? Most probably over thinking this but checking if cable lengths mater or anything with this setup?
  • Has anyone done any diagrams yet? Even if it's just at a simple high level - board X, connector X to universal connector X. Just want to make sure I understand and have everything before I buy and realise I need something else or I mess up and do something wrong!

1 - Both options are valid, although I have a preference for the model 2 panel, which doesn't require any Sega boards (so you'll never have any problems).

2 - There are several possible options; a midi driver, an RS driver board, my M3 driver board with Sega servo board and finally Sega driver board and servo board.

3 - Same than 2

4 - i think you'll need RS232/RS422 converter. I'm already work on manuals and documentations for this new board.

5 - It depends on the method you choose. I could answer that for you.

6 - Working on it.

Dvseb may complete my answer.

mentalmike

Thanks for the reply!

Is there a performance difference between the model 2 and model 3 panel? If model 3 is a lot better I might give it ago seeing as I have the hardware and have the PWM2M2 to fall back on if none of them work or the boards die in the future.

I've bothered to actually go and have a look in my cabs and can see that it does look quite simple. I've knocked up this very rough drawing quick with the connector numbers just to double check, does it look ok? :-\




So hopefully last questions:
  • If I use PWM2M2, have I highlighted the correct connector? Also I see there is a 5V pin, is an additional connection required as I think with previous boards only RX1 and GND were used?
  • The deported audio pots - I assume I don't need to worry about anything here as I'm using a PC?
  • For audio and using CN7 and CN8 connectors, I assume I need the audio boards to work?
    838-11651-91 Low Pass AMP
    838-11650-38 qty 2 Sound Amp
    839-0542 qty 4 Audio Mix Board
    839-1021 Digital Sound Board - I assume not required as no connection used by CN9 (MPEG/MIDI) connector on the universal board?

    Otherwise I need to connect all the speakers to a dedicated amp or replace them?
  • In relation to my previous question 5 on position - I'd guess if I go plan A model3 panel, universal board in location of game stack, plan B PWM2M2 in place of model 3 drive boards?
  • Might be a stupid question, which mode would I be using NJZ3 or FFB CTRL mode? NJZ3 as using vJoy? I'm also likely to get NJZ3 videoamp, I see something mentioned above about this board, but not sure on the translation - does that work in conjunction with your board or stand alone and I simply connect to my PC and then to cab CRT?
  • Have I missed anything?  :D

Sorry again for all the questions  :-[

Aganyte

1  - Yes, this is the correct connector for the pwm2m2. The 5v is present just in case but not used at the moment.

2 - The audio pots are in case you don't already have them in your cabinet.

3 - I'm not sure about this part, you'd have to ask Dvseb.

4 - yes.

5 - The difference between the two modes is the output assignment. If you have Dvseb SSD, you will need to be in "FFB" mode, otherwise you can put "NJZ3" mode. My board is compatible with the Video Amp, we have already tested it.

6 - I think not.

mentalmike

Thanks very much, sorry last one... is there much of a performance difference between model 2 and model 3 panel?

Aganyte


The Model 3's has advantages like torque, quietness, and precision. Its biggest drawback is the need for Sega boards to control it.